Lentopallon harrasteturnaus 20.1.2024

20.1.2024

Turnauksen voittaja joukkue Team Marskidata

Team Marskidata uusi voittonsa Punkaharjulla!

Punkaharjun Urheilijoiden järjestämä Punkaharjun harrastelentopalloturnaus kisattiin lauantaina Punkaharjun vanhalla koululla. Mukana oli kuusi joukkuetta. Kisajärjestäjä ihmettelee, missä yleisö?

Jo toista kertaa järjestetty harrastelentopalloturnaus tarjoili vauhdikkaan hyvän mielen lauantaipäivän Punkaharjun vanhalla koululla viime lauantaina. Mukana oli kuusi joukkuetta: puolustava mestari Team Marskidata Savonlinnasta, Team Tulostuspalvelu Savonlinnasta, Haka Legacy Savonlinnasta, Kääpiö FC Savonlinnasta, Topperi Punkaharjulta ja KesU Kesälahdelta.–  Joukkueita olisi ollut enemmänkin tulossa, mutta pienen salin ja yhden kentän takia emme voineet ottaa kaikkia mukaan, sillä turnauspäivä olisi venynyt turhan pitkäksi, Punkaharjun Urheilijoiden puheenjohtaja Marko Laukkanen kertoo.

Vähemmän innostunut lentopalloturnauksesta oli yleisö, mitä olisi kaivattu paikalle enemmän.

– Toivotaan. että seuraavan kerran tunnelmaa katsomossa olisi lisää, sillä yllättävän vähän oli esimerkiksi kyläläisiä katsomassa vanhaa perinteistä lentopalloa tällä kertaa. Ensi kerralla sitten kaikki mukaan, Laukkanen sanoo.

Turnauksessa joukkueet jaettiin ilmoittautumisjärjestyksessä kahteen lohkoon. Lohko A:ssa kohtasivat Team Marskidata, Haka Legacy ja Topperi, Lohko B:ssä kohtasivat Team Tulostuspalvelu, Kääpiö FC ja KesU. Alkulohkoissa joukkueet pelasivat kerran toisiaan vastaan. Lohkovaiheen ottelut pelattiin paras kolmesta eli voittoon tarvitsi kaksi erävoittoa.

Turnaus aloitettiin klo 10.00 Lohkon A ensimmäisellä ottelulla, jossa kohtasivat puolustava mestari Team Marskidata ja Haka Legacy. Ottelu päättyi Team Marskidatan voittoon lukemin 2-0 . Turnauksen toiseen otteluun vastakkain asettui lohkon B Team Tulostuspalvelu ja Kääpiö FC.– Tämä ottelu olikin vielä tasaisempi ja jouduttiin pelaamaan kolmas erä, jotta saatiin voittaja selville. Ottelun voitti Kääpiö FC lukemin 2-1. Jo toisen ottelun jälkeen oltiin toimitsijapöydällä sitä mieltä, että on tulossa tasainen turnaus ja nähdään huikeita suorituksia kentällä, Laukkanen kertoo

Seuraavassa ottelussa kohtasi Punkaharjun oma joukkue Topperi ja puolustava mestari Team Marskidata.–  Nämä joukkueethan olivat vuosi sitten finaalissa vastakkain, joten odotukset olivat korkealla. Ottelu eteni hienoisesti Team Marskidatan johdolla ja he voittivatkin ottelun 2-0 lukemin. Tässä vaiheessa Team Marskidata varmisti lohkovoittonsa ja paikan loppuotteluun.

Turnauksen neljäs ottelu toikin katsojille huikeita suorituksia nähtäväksi, kun jo ennakkoon tiedetty vahva joukkue KesU kohtasi Team Tulostuspalvelun. Ottelu alkoi tasaisena ja upeita suorituksia nähtiin molemmin puolin verkkoa, mutta ottelu päättyi KesU:n voittoon lukemin 2-1.

Toiseksi viimeisessä lohkovaiheen ottelussa saatiin nauttia punkaharjulaisen Topperin loistavaa pelistä, kun he kohtasivat Haka Legacyn. Ottelussa olikin panoksena lohkon toinen sija ja pääsy pronssiotteluun.–  Ottelu oli tasainen ja Topperi pelasi ehkä parhaan ottelunsa tähän astisista otteluista, mitä toimitsijapöydän ääreltä olen nähnyt. Ja taisi joku joukkueen pelaaja kommentoida samaa ottelun loputtua.

Tasaisen ottelun vei Topperi erin 2-0, ja voitolla varmisti itselleen paikan pronssiotteluun.

Alkusarjan viimeiseen otteluun vastakkain asettuivat Kääpiö FC ja KesU lohkosta B, jossa kaikki kolme joukkuetta olivat kahdessa pisteessä ennen viimeistä ottelua.–  Ottelun ennakkosuosikki oli KesU ja sen paremmuus näkyi heti ensimmäisestä pallosta.

KesU voitti ottelun selkeästi 2-0 ja varmisti voitolla lohkon B voiton ja paikan loppuotteluun.

– Laskimme eräsuhteita ja lopputuloksena Kääpiö FC oli lohkon B kakkonen paremmalla eräsuhdeluvulla ja varmisti paikan pronssiotteluun. Lohkon B kolmas oli Team Tulostuspalvelu ja he kohtasivat sijoitusottelussa Haka Legacyn.

Sijoista viisi ja kuusi pelasivat Team Tulostuspalvelu ja Haka Legacy. Team Tulospalvelu oli parempi erin 2-0.

Pronssiottelussa vastakkain olivat Kääpiö FC ja Punkaharjun oma joukkue Topperi.

– Tämäkin ottelu osoitti heti alusta asti, että vastakkain on kaksi hyvin tasavahvaa joukkuetta. Pisteitä ropisi tasatahtiin ja ensimmäisen erä vei Kääpiö FC pistein 25-20. Toiseen erään Topperi löysi uuden vaihteen heti erän alusta alkaen. Topperi veikin toisen erän pistein 25-14.

Tarvittiin kolmas ja ratkaiseva erä, jotta saatiin pronssijoukkue selville.

– Topperi jatkoi hyvää pelifiilistä ja oli kolmannessa erässä selkeästi parempi. Erä päättyi Topperille 15-4. Näin he veivät ottelun voiton erin 2-1 ja pronssimitalit jaettiin Topperille.

Loppuottelu päästiin aloittamaan otteluohjelman mukaisesti klo 16.00. Loppuottelu pelattiin paras viidestä eli voittoon tarvittiin 3 erävoittoa ja alkulohkojen pelien perusteella oli odotettavissa tasainen ottelu Team Marskidatan ja KesU:n välillä. Ottelu lähti vauhdikkaasti eteen päin ja pitkiä palloralleja, upeita lyöntejä ja vastaanottoja nähtiin koko ottelun ajan. Molemmat joukkueet olivat erittäin vahvoja pelin joka osa-alueella.

Ensimmäisen erän vei KesU pistein 25-23. Toinen erä päättyi jatkopallon jälkeen Team Marskidatalle 26-24.

– Tässä vaiheessa toimitsijapöydän äärellä oltiin varmoja, että nähtäisiin koko rahan edestä hienoa lentopalloa täydet viisi erää. Ja niinhän siinä kävi, että kolmannen erän vei Team Marskidata pistein 25-23 ja neljännen erän vei KesU 25-17.  Viides ja ratkaiseva erä jatkoi samaa kaavaa, huikeita suorituksia molemmin puolin verkkoa ja loppujen lopuksi viidennen erän ja koko ottelun voitti Team Marskidata. Näin ollen KesU:lle ripustettiin kaulaan hopeamitalit ja Team Marskidata uusi voittonsa ja kaulaan ripustettiin kultainen mitali. Kiertopalkinto olikin jo heillä hyllyllä valmiina, kun järjestäjä sitä ei muistanut pyytää tuomaan turnaukseen jaettavaksi.