Punkaharjun Lentopallon harrasteturnaus 21.1.2023

23.1.2023

Voittaja joukkuea Team Marskidata

Lauantaina 21.1.2023 heräteltiin vuosien jälkeen henkiin Punkaharjun Lentopallo turnaus. Edellisestä kerrasta on vierähtänyt tovi jos toinenkin. Olen kysellyt että löytyiskö keneltäkään muistikuvaa milloin viimeksi olisi lentopallo turnausta/puulaakia pelattu mutta vastausta en ole saanut. Joten siitä on aikaa.

Kaikki tämä lähti siitä kun Tanhuvaaran opiskelia Katriina Valta soitti minulle ja kyseli opinnäytetyön tekemistä Punkaharjun Urheilijoiden tapahtumassa. Sillä hetkellä seuralla ei ollut oikein valmista tapahtumaa jonka järjetämiseen olisi Katriina päässy mukaan. Niinpä hänen kanssa päätettiin järjestää ihan "uusi" tapahtuma ja näin saatiin alkuun Punkaharjun Lentopallon harrasteturnaus ja toivottavasti myös jatkumoa olisi tulevaisuudessa.

Turnaukseen saimmekin osallistumaan 4 joukkue hyvien lentopallo yhteyksien kautta. Joukkueet olivat Topperi Punkaharjulta, Team Marskidata Savonlinnasta, KLP-86 Kerimäeltä ja Hankavaaran Veto Savonrannalta. Kyseessä siis harrasteturnaus aikuisille ja mukana oli pelaajina niin miehiä kuin naisiakin.

Turnauksessa joukkueet pelasivat alkusarjassa kaikki kaikkia vatstaan. Ensimmäinen ottelu aloitettiin klo 9 ja vastakkain olivat Topperi ja KLP-86. Ottelu oli tasainen heti alusta lähtien ja molemmat takoivat pisteitä tasaseen tahtiin ja ottelu päättyi erin 25-22 ja 25-22 Topperin hyväksi. Toisessa ottelussa vastakkain olivat Team Marskidata ja Hankavaaran Veto, heti alusta lähtien näkyi jo eroja joukkueissa kun Marskidata alkoi takoa pisteitä tiheään tahtiin. Ja ottelu oli aika selkein lukemin 25-8 ja 25-16 Marskidatan heiniä.

Toisella kierroksella KLP-86 kohtasi Team Marskidatan ja Marskidatan kylmä kyydin koki myös KLP-86:n joukkue kun erät päättyivät 25-8 ja 25-10 Team Marskidatan hyväksi. Seuraava ottelu Topperin ja Hankavaaran Vedon välillä tarjosikin yleisölle viihdettä kolmen erän verran kun joukkueet voittivat kumpikin yhden erän alkuun. Ratkaisu erä meni kotiyleisön mieliksi Topperille. Ottelun erät meni 22-25 Hankavaaralle, 25-6 Topperille ja 15-10 Topperille.

Tässä vaiheessa olikin jo selvää että alkulohden kahdella viimeisillä otteluilla ei ollut enään merkitystä alkusarjan pisteisiin. Näin ollen päädyttiin seuraavaksi pelaamaan pronssiottelu, jossa vastakkain olivat KLP-86 ja Hankavaaran Veto. Ottelu olikin tasaista ja pisteitä syntyi molemmille joukkueille. Ottelu päättyi Hankavaaran Vedon voittoon erin 25-23 ja 25-19. Turnauksen pronssimitalit menivät siis Savonrannalle.

Loppuottelussa olivat siis kaksi alkusarjan voittoa ottaneet Topperi ja Team Marskidata. Joukkueet halusivat tarjota yleisölle lentopalloa koko rahan edestä ja ottelu päätettiin pelata paras viidestä eli voittoon vaadittiin 3 erävoittoa. Alkusarjaa vahvasti pelannut Marskidata aloitti kaksi ensimmäistä erää vahvasti ja etenkin erien alut olivat vaikeita Topperille. Mutta Topperin kone lämpesi erien aikana vaikka Marskidata veikin kaksi eka erää lukemin 25-19 ja 25-20. Kolmas erä alkoi, Topperin saadessa koneet käyntiin, tasaisissa merkeissä ja vuoron perään syntyi pisteitä. Erä olikin tasainen loppuun asti ja Topperi nipisti erän Marskidatalta 25-23. Neljänteen erään lähdettiin kotiyleisössä toiveekkaana mutta Marskidata palasi pienen notkahduksen jälkeen ruotuun ja alkoi takoa pisteitä ihan omaan tahtiin ja oli parempi pistein 25-17. Näin ollen turnauksen voitto meni Savonlinnaan ja hopeaa tuli Punkaharjun omalle joukkueelle, Topperille.

Osallistuneet joukkueet olivat mielissän turnauksen järjestämisestä ja myös yleisö oli mielissään, jota olisi kyllä voinut olla enemmänkin. Itse toimitsija pöydän ääressä istuessani kuulin monen yleisössä muistelleen kuinka ennen vanhaa on pelattu ja yleisöä tupa täynnä.

Ottelun toimitsijoina toimivat Katriina Valta ja Marko Laukkanen

Ottelut tuomaroi Punkaharjun oma kasvatti, Simo Wilska.

Liitteet