Punkaharjun Liikuntapuisto

Punkaharjun Urheilijat sai kuulla 2022 syksyllä silloiselta koulun rehtorilta (Tiina Matela), että nyt olisi saatavilla hakerahoitusta syrjäseudun kehittamiseen. Hankerahaa oli tarjolla Savon Luotsi Leaderin kautta. Hetken seuran toimijat asiaa miettivät ja tulivat siihen tulokseen, että nyt jos koskaan on aika alkaa toimia. Niinpä päätimme alkaa suunnittelemaan Punkaharjun Liikuntapuistoa Sanskin mottuun, jossa olisi tilaa ja siellä on jo valmiina pesäpallokebttä ja kuntoportaat.

Saimme tiedon, että mahdollista avustusta oli maksimissaan saatavissa 100 000€ ja kun avustettava kohteen toiminta kohdistuu lapsiin ja nuoriin niin avustusprosentti olisi silloin 80 % kokonaiskustannuksesta. Tämän tiedon saatuamme rehtori Tiina Matela teki koulussaan kyselyn 1. - 9. luokan oppilaille mitä he haluaisivat liikutapuistoon rakennettavan. Tämän kyselyn perusteella aloimme suunnitella liikuntapuiston toimintoja.

Ja niinhän lähdimme hakemaan täyttä 100 000 € summaa ja 80 % tukiosuutta, Näin ollen kokonaiskustannusarvioksi tuli 125 000 €, josta siis talkootöitä ja omaa rajoitusta jää 25 000 €.  Tätä summaa aloimme sitten pilkkoa ja miettimään mitä sillä saataisiin hankittua.

Päädyimme suunnittelussa, että rakennamme liikuntapuistoon katetun ulkokuntosalin, joka sisältää 5 kaksitoimista kuntolaitetta. Tämän viereen teemme 100 neliön hiekkatekonurmi alueen, josta n. 60 neliöä on katettua, jumppa ja muuhun vapaaseen liikkumiseen paikaksi. Lisäksi rakennamme kotalaavun ajanviettopaikan tulipaikalla, jossa voi mm. makkarat käydä paistamassa. Nämä kaikki tulee valmiiden kuntoportainen läheisyyteen. Harjun rinteeseen raivaamme väylät, jotta talveksi saamme kaksi pulkkamäkeä tampattua. Kulku liukumäkien päälle onnistuu kuntoportaiden kautta. Lisäksi aluettä tulee kiertämään hiihtoladut talvella.

Pesäpallokentän ympäristöä siistimme ja hankimme kentälle pesäpallon pelaajille vaihtopenkkikatokset. Lisäksi tulee uudet sähköistetyt ja lämmitetyt pukukopit kentän laidalle. Nämä kaksi pukukoppia tulee palvelemaan kesäisin pesäpallokentän käyttäjiä ja muilta liikkujia. Talvella pukukopit palvelee luistelijoita ja hiihtajiä.

Tälläistä päädyimme hankkeen tiimoilta rakentamaan. Liikuntapuiston rakennustyöt aloitettiin kesällä 2024 ja hankkeen puitteissa meillä on rakennusaikaa syksyyn 2025 mutta yritämme toteuttaa mahdollisimman paljon jo syksyn 2024 aikana.

Talkootöilla tullaan siistimään aluetta ja rakentamaan lähes kaikki rakennukset pois lukien pukukopit ja vaihtopenkit, jotka tulivat asennettuina Puutaito Oy:ltä. Joten talkootunteja tulee laskelmiemme mukaan 680.

Omarahoitusosuutta varten lähdimme hakemaan tukea paikallisilta yrityksilt ja yhdistyksiltä myymällä mainospaikkaa liikuntapuiston info tauluun. Info taulu tulee sijoittumaan VT14 varteen, jotta kaikki ohikulkijat sen huomaavat. Myös paikkakunnan asukkailla on mahdollisuus antaa rahallinen tuki hankkeelle. Kaikki jotka ovat tukemassa liikuntapuistohanketta joko rahallisesti tai talkootyönä tullaan mainitsemaan tällä sivulla!

YHDESSÄ OLEMME ENEMMÄN!